• Solat Dhuha Di SK Taman Pantai Sepang Putra

    Program Solat Sunat Dhuha, Solat Hajat atau Solat Taubat adalah acara bulanan di SKTPSP sebagai salah satu program kerohanian sekolah.

  • GOTONG ROYONG

    Amalan bergotong royong dan 'rewang' dalam apa sahaja 'Program Makan-Makan' yang selalu dilakukan dalam usaha merapatkan ukhuwwah dan menjimatkan kos aktiviti.

  • Kem Motivasi Tahun Enam

    Program Motivasi bagi murid-murid Tahun Enam dijalankan pada setiap tahun

  • GURU-GURU SKTPSP

    Guru-guru SK Taman Pantai Sepang Putra yang berasal daripada seluruh negeri di Malaysia yang sentiasa bersedia untuk berbakti kepada anak bangsa. Di tengah (duduk) adalah almarhum Tn Hj Mohammad Noor bin Sanusi, yang menjadi Guru Besar di SKTPSP hingga ke akhir hayatnya. Alfatihah...

  • PELAJAR CEMERLANG

    Pelajar-pelajar UPSR SK Taman Pantai Sepang Putra yang berjaya mendapat 5A pada tahun 2010

  • HARI GURU

    Sambutan Hari Guru yang merupakan acara tahunan di SKTPSP dan setiap sekolah di seluruh Malaysia

SUJUD TILAWAH (di luar solat)
SUJUD SAJADAH (di dalam solat):
Hukum : Sunat Mu 'akkad (dituntut) sekiranya bertemu dengan ayat-ayat yang dinyatakan di bawah.

Ayat-ayat yang disunatkan sujud setelah membacanya, menurut mazhab Asy-Syaf‘ie, adalah seperti berikut:
1. Ayat ke 206 dari surah Al -A’raf.
2. Ayat ke 15 dari surah Al- Ra’d.
3. Ayat ke 50 dari surah Al- Nahl.
4. Ayat ke 109 dari surah Al- Isra’.
5. Ayat ke 58 dari surah Maryam.
6. Ayat ke 17 dari surah Al- Haj.
7. Ayat ke 77 dari surah Al- Haj.
8. Ayat ke 60 dari surah Al -Furqan.
9. Ayat ke 25 hingga 26 dari surah Al- Naml.
10. Ayat ke 15 dari surah Al -Sajdah.
11. Ayat ke 38 dari surah Fusshilat.
12. Ayat ke 62 dari surah Al- Najm.
13. Ayat pertama dari surah Al- Insyiqaq.
14. Ayat ke 21 dari surah Al -Insyiqaq.
15. Ayat ke 19 dari Al- ‘Alaq

    

Untuk mengenali ayat-ayat sajdah itu pada kebiasaannya, di dalam mushhaf ditanda dengan garis dan di penghujung ayat itu ditanda dengan tanda yang berbentuk seakan-akan kubah  masjid sementara itu di tepinya tertulis perkataan sajdah.

      Hikmah pengkhususan sujud pada tempat-tempat atau ayat-ayat yang tersebut di atas kerana ayat-ayat tersebut adalah merupakan pujian bagi mereka yang bersujud dan celaan bagi yang tidak bersujud sama ada secara terang-terangan ataupun secara isyarat sebagaimana yang dinaqalkan oleh Imam Al-Qalyubiy perkataan Ibnu Hajar.(Al-Hasyiyatan 1/235).


GURU-GURU SKTPSP 2010.




BILAKAH DISUNATKAN SUJUD TILAWAH ATAU SUJUD SAJADAH ?


   Apabila ayat sajdah itu dibaca di luar solat dan bukan pada waktu-waktu yang makruh menunaikan solat sama ada bertujuan untuk sujud atau tidak.

   Begitu juga sunat melakukan sujud tilawah atau Sujud Sajdah ketika dalam solat jika dibacakan ayat sajdah tersebut. Tetapi tidak disunatkan melakukan sujud tilawah jika membaca ayat sajdah itu semata-mata bertujuan (qasad) untuk melakukan sujud, kecuali jika ia membacanya pada sembahyang fardhu Subuh pada hari Jumaat adalah sunat ia melakukan sujud tilawah sekalipun ia bertujuan membacanya untuk sujud.

Berdasarkan keterangan di atas tidak sunat melakukan sujud pada waktu makruh menunaikan solat sekalipun ayat sajdah dibaca di luar solat begitu juga ketika dalam dalam solat dengan tujuan membaca ayat sajdah itu untuk melakukan sujud. Bahkan jika dibaca dalam solat dengan qasad sujud tilawah lalu dia bersujud maka batallah solatnya itu.


CARA-CARA:


Beberapa syarat perlu dipatuhi sebelum melakukan sujud tilawah:
  1. Ayat itu hendaklah dibaca sehingga habis (sehingga tanda kubah masjid (bagi mashaf uthmani) atau perkataan ‘sajdah‘ (bagi quran al-majid). Jangan sekali-kali sujud sebelum sampai kepada tanda tersebut. )
  2. Suci dari hadas, menutup aurat dan berwudhuk. Sekiranya tiada wudhuk, dan tiada juga niat dari awalnya (contohnya kita terdengar seseorang membacanya), sujud tilawah ini boleh digantikan dengan tasbih 4x      (Suhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar -  ( سبحان الله والحمد لله ولآ إله إلا الله والله أكبر)).     Pahalanya pula sama dengan sujud tilawah yang sempurna.
  3. Tidak lama masa di antaranya, (antara bacaan ayat sajdah dengan sujud tilawah yang hendak kita lakukan itu.)
  4. Mengadap kiblat. Tidak mengapa sekiranya ayat itu dibaca dengan tidak mengadap kiblat, cuma alihkan Quran (sekiranya ada) dan pusingkan tubuh supaya mengadap kiblat sebelum melakukan sujud tilawah.
Rukun:
Rukun adalah perkara yang mesti dilakukan untuk menjadikan perbuatan kita ini adalah sujud tilawah. Tinggal salah satu bermakna tiadalah fadhilat yang akan kita perolehi. Boleh jadi jatuh kepada berdosa pula.
  1. Niat beserta takbiratul ihram
  2. Berdiri atau duduk
  3. Sujud sekali
  4. Salam pertama

PENDIDIKAN ISLAM SKTPSP